De Frie Kunster

De “liberales artes” (bokstavelig talt betyr «frihetens kunst») har vært begynnelsen og slutten av god utdanning fra Cicero/Seneca og  2000 år. For grekerne og romerne var de grunnleggende opplæringen alle frie borgere trengte for å leve et godt liv. De var motparten til “artes serviles” (som betyr «kunsten om slaveri»).

Filosofer dyrket og bevart denne utdanningen fordi det verdsatt sannhet, godhet og skjønnhet som sine gjenstander og var den beste måten å dyrke visdom og dyd blant studenter på.

Til slutt ble det formalisert i syv «læringsformer». Disse var «kunstenene» nødvendig for å bli ansett utdannet i tusenvis av år. Behandling av disse kunstene var nødvendig for å komme videre til ytterligere opplæring som å studere medisin, vitenskap, lov eller teologi. For å si det i  21. århundre termer, hvis du ønsket å uteksaminere videregående, måtte du mestre disse frie kunster.

De frie kunstene var (og er fortsatt):

  • Grammatikk
  • Dialektikk
  • Retorikk
  • Kunst og musikk (fysikk, harmonier i naturen)
  • Empiri (Astronomi)
  • Matematikk (Arimetikk og Algebra)
  • Geometri

De første tre («Trivium») senteret rundt språkkunsten og resonnementet. De resterende fire («Quadrivium») er sentrert rundt matematikk.

Når en student behersker disse disiplinene, var borgeren klar til å gå videre til studiet av det naturlige (vitenskap, filosofi), moralske (etikk, historie) eller teologiske vitenskap (teologi, skriftsted).

Hellenistisk oppbygging av utdannelse:

  • Logikk (De Frie Kunster)
  • Fysikk/Metafysikk (Naturfag + Teologi)
  • Etikk (Hvordan leve godt)